| 
 
         
          |  
               
                
   
  
                  
 Ikona krzyża z San Damiano to krucyfiks 
                  z serii krzyży tablicowych powstałych w Umbrii, w środkowej 
                  Italii. Zawdzięcza swoje upowszechnienie osobie Franciszka z 
                  Asyżu, który po spotkaniu z Ukrzyżowanym w kościele San Damiano2,gdzie 
                  z wizerunku Chrystus przemówił do niego: Franciszku, idź, napraw 
                  mój dom, który, jak widzisz, cały idzie w ruinę, poczuł się 
                  zupełnie odmieniony. Po wielu latach wydarzenie to zostało przypomniane 
                  w "Relacji trzech towarzyszy": Te słowa napełniły 
                  go taką radością i światłem, iż odczuł w swojej duszy, że to 
                  naprawdę ukrzyżowany Chrystus przemówił do niego. Uradowany 
                  widzeniem i słowami Ukrzyżowanego, wstał uzbrajając się znakiem 
                  Krzyża.
 Ikona 
                    krzyża z San Damiano prawdopodobnie pochodzi ze szkoły mnichów 
                    syryjskich, którzy osiedli w regionie Umbrii, gdzie założyli 
                    klasztor na górze Monte Luco w Spoleto. Została wykonana na 
                    grubym płótnie naklejonym na desce z drzewa orzechowego przez 
                    nieznanego umbryjskiego artystę w XII wieku. Bez podstawy 
                    mierzy dwa metry i dziesięć centymetrów długości i metr trzydzieści 
                    szerokości. Przypuszcza się, że ikona była zawieszona bądź postawiona 
                    na podwyższeniu w absydzie, za ołtarzem, co nie jest obojętne, 
                    zważywszy, że w tym czasie nie trzymano zwykle Najświętszego 
                    Sakramentu w kościołach drugorzędnych, a szczególnie tych 
                    zaniedbanych i opuszczonych, jakim z pewnością był San Damiano. 
                    Wynika z tego, że była przedmiotem, na którym skupiała się 
                    modlitewna uwaga wiernych. W San Damiano pozostała aż do czasu, 
                    gdy klaryski zabrały ją do nowej bazyliki, zbudowanej obok 
                    starego kościoła parafialnego św. Jerzego, gdzie zostali pochowani 
                    w ciągu kilku lat najpierw Franciszek, a następnie Klara. 
                    W bazylice, przy której powstał jednocześnie klasztor, ikona 
                    była umieszczona przez wiele stuleci w chórze klasztornym.
 Zainteresowanie 
                    ikoną na szerszą skalę rozpoczęło się w początkach dwudziestego 
                    stulecia, kiedy po generalnej renowacji w roku 1938 została 
                    wystawiona do kultu wiernych, najpierw za kratą, między innymi 
                    relikwiami, a potem od roku 1958 w miejscu bardziej dostępnym, 
                    obok kaplicy Najświętszego Sakramentu.Pod względem artystycznym wykazuje ona potrójny wpływ: syryjski, 
                    bizantyjski i umbryjski. Natomiast, jeżeli chodzi o jej genezę 
                    teologiczną to bezsprzecznie mamy do czynienia z krucyfiksem 
                    wzorowanym na Ewangelii św. Jana.
  
  
  
 
  Jak zatem 
                    należy interpretować poszczególne elementy i symbole zastosowane 
                    przez autora ikony? Centralną postacią całego przedstawienia jest Ukrzyżowany 
                    - Jezus Chrystus, który nie wisi na gwoździach jako cierpiący 
                    człowiek, lecz stoi na podnóżku, wolny od bólu, z szeroko 
                    otwartymi oczami, jako triumfujący Zbawiciel. Miłość, którą 
                    symbolizuje czerwień ikony, zwycięża grzech, szatana i śmierć, 
                    symbolizowane przez czerń. Na Jego skroniach zamiast korony 
                    cierniowej spoczywa korona chwały, którą symbolizuje złoty 
                    nimb (aureola). Ponadto kogut umieszczony na wysokości kolan 
                    wskazuje, że Jezus zmartwychwstał i jest prawdziwym Zwycięzcą.
   
                     
                      |  | Tuż 
                        przy Chrystusie zostali przedstawieni świadkowie męki, 
                        którzy już się cieszą zbawczymi owocami Jego dzieła. Świadczy 
                        o tym złote tło, które symbolizuje boską przestrzeń, nieproporcjonalnie 
                        wydłużone kontury oraz nimby wokół głów. Są to, zaczynając 
                        od prawej strony Jezusa: Maria, Jego matka i umiłowany 
                        uczeń, apostoł Jan, po lewej - Maria Magdalena i Maria, 
                        matka Jakuba. |   
                      | Do 
                        grona tych postaci dołączony został także Centurion, rzymski 
                        żołnierz dowodzący oddziałem egzekucyjnych, który przy 
                        śmierci Jezusa, wyznał: Ten prawdziwie był Synem Bożym, 
                        o czym świadczy gest jego prawej dłoni. Tuż za jego lewym 
                        ramieniem zostały ukazane głowy gapiów biernie uczestniczących 
                        w wydarzeniu rozgrywającym się na Golgocie dwa tysiące 
                        lat temu. W obydwu dolnych rogach tablicy dają się zauważyć 
                        namalowani w pomniejszeniu kolejni uczestnicy męki Pańskiej. 
                        Postać podpisana to Longinus, który przebił Chrystusowy 
                        bok, ta druga, utożsamiana jest z mężczyzną, który podał 
                        gąbkę nasyconą octem do picia Jezusowi. Natomiast poziome 
                        ramię krzyża ukazuje sześciu bardzo dynamicznych aniołów. |    
                     
                      |  | Nad 
                        głową Ukrzyżowanego, w czerwonym kręgu, symbolizującym 
                        przestrzeń nieba, znajduje się Chrystus, który wstępuje 
                        do nieba. W lewej ręce trzyma krzyż jako trofeum swojego 
                        zwycięstwa. Otaczają Go chóry radujących się aniołów. 
                        U góry, w zwieńczeniu krzyża, w półokręgu przedstawiona 
                        jest prawica Ojca. |   
                      | W 
                        samym podnóżku krzyża, bardzo zniszczonym, znajduje się 
                        sześć świętych postaci, które trudno jednoznacznie zinterpretować, 
                        gdyż mogą to być zarówno apostołowie, starotestamentalni 
                        bohaterowie, jak również święci z regionu Umbrii. |  W 
                    tej ikonie Chrystus nie jest na krzyżu sam, gdyż wokół Niego 
                    są Jego uczniowie, którzy stali się świadkami męki i zmartwychwstania. 
                    Także dzisiaj Jezus Chrystus zaprasza tych, którzy Go kontemplują 
                    w ikonie krzyża z San Damiano, by zostali Jego świadkami. 
                    Czy zatem posłuchamy Jego wezwania?
 
 
 
               
   
             
 |     powołanie  znaki 
        wezwania  10 
        najczęstszych pytań  rekolekcje     
 |